passagerar drönare

Framtidens elbil är det en drönare? Tja ifall man ser videon från det kinesiska bolaget Ehang så är kanske inte det så långt fram i tiden som vi transporterar oss med drönare som är pilotfria. Drönaren har säkerhetssystem och kontrollcenter som innebär att om ett system förstörs så tar ett annat över. Vid extrema väderförhållande kommer systemet förhindra att farkosten flyger.

Den kan ta passageraren till en plats och sköta navigeringen. Ehang 184 ska kunna nå 500 meters höjd och lanserades i CES i Las Vegas 2016. Farkosten marknadsförs som ett säkert och miljövänligt fordon för kortare distanser.
Vikt: 200 kg
Maximal effekt: 106KW (8 motorer)
Varaktighet av flyg vid havsytan: 23 Min
Lastkapacitet: 100 kg
Genomsnittlig marschfart : 100 km / tim
Design Högsta Avstånd: < 500Meter

Det finns en del etableringshinder innan en sådan här produkt kan nå massmarknaden:

Certifieringsprocessen. Innan drönare kan fungera i något land, kommer de att behöva följa regler från luftfartsmyndigheterna – antingen den amerikanska Federal Aviation Administration (FAA) eller Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) dessa myndigheter reglerar 50% och 30% av världens luftfartsverksamhet.

Batteridriften vilket i slutändan bestämmer bruttovikten av fordonet är idag inte tillräckligt för längre pendlingsavstånd och laddningshastigheten på batterier är idag för långsam.

Fordonets prestanda och tillförlitlighet.

Air Traffic Control (ATC) kommer behöva utvecklas ifall tekniken blir storskalig likaså pilotutbildning som behövs för att köra fordonet.

Mer information om drönare:

Nias  – The Nevada Institute for Autonomous Systems  – organisation i Nevada som jobbar med autonoma farkoster.

White paper: Fast-Forwarding to a Future of On-Demand Urban Air Transportation