Laddstolpar & ladda elbil

Laddning av elbilar med intelligent laddstolpe

elbilar i SverigeEn av de första punkterna när du funderar på en elbil är hur du ska ladda den ooch hur ditt transportmönste ser ut. Behöver du en snabbladning och en laddbox för snabbare laddning eller klarar du dig med en långsam laddning över natten.

Att hitta en laddstolpe i Sverige

I Sverige finns det 2015 ungefär 200 laddstationer med drygt 600 laddpunkter  enligt webbplatsen laddinfra.se men vi kommer se en ökning av laddstationer. Majoriteten av snabbladdningsstationer är för publik laddning.

Det drivs ett intiativ från Renault som heter Elbnb för att hitta laddningsstolpar. Där kan du ge andra möjligheter att ladda på din stolpe och söka fram laddstolpar vid en viss geografisk region. Det enda som behövs för att ansluta dig till systemet är ett eluttag.

Snabbladddning för elbilsflottan

I Europa börjar det utvecklas en bra infrastruktur för den växande elbilsflottan med snabbladdare. Laddeffekten på ladstolpar varier upp till 22 kW. Av dessa är 60 snabbladdstationer som tar 15-30 minuters laddning med DC-uttag. Drygt 100 av stationerna tar ungefär en timmas laddning med AC-uttag. Bland företag som satsar på tekniken finns företag som ABB.

Företag som säljer elstolpar

Det finns intelligenta elstolpar som är anpassade för elbilar och som produceras av svenska företaget Chargestorm och som har ett patent som kallas Nano-grid som handlar om att fördela laddningen på ett intelligent sätt. Produkten säljs till privatpersoner, energibolag, fastighetsägare och bostadsföreningar. Andra företag som är involverade i laddstolpar är ABB.

EVTEC har specialiserat sig på snabbladdningsstationer som kan leverera 180 kW och de har olika modeller som espresso&charge som påminner om traditionella bensinstationer.

Regelverket för bostadsrättföreningar

Det är vaniogt att föreningar bekostar laddboxen men att de boende  betalar kostnaden för installationen. Kostnaden adderas vanligtvis till den tidigare parkeringsavgiften med en fast avgift för elförbrukningen. Det går att mäta förbrukningen antingen med laddare som är anslutna till nätet alternativt genom enklare mätare i laddarna. En del föreningar väljer bokningssystem och laddare på besöksparkeringen.

AEEG har ändrat regelverket för att underlätta för aktörer som hushåll och bostadsrättsföreningar att installera laddningspunkter för elbilar. Därför har en ny möjlighet öppnats för elkonsumenter att teckna separata abonnemang för laddning av elbilar.

Ladda elbil

Laddstolpar i fjällen?

På vissa orter i fjällen exempelvis Sälen har man byggt upp med laddstolpar i ett samarbete mellan Malungs elnät, Destination Dalakraft och Elbil Dalarna. Åtta laddstolpar med totalt 16 laddplatser för elbilar har under vintern installerats vid Kläppen, Lindvallen, Gammelgården, Högfjällshotellet, Tandådalen och Hundfjället. Ytterliggare fyra laddplatser är planerade i Stöten inför vintersäsongen 2015-2016. Utöver dessa har fyra befintliga laddstolpar med totalt åtta laddplatser i Malung och Lima uppgraderats till den nya EU-standarden med typ 2-uttag.

Teknikskifte till laddplattor och trådlös laddning?

BMW har visat laddplattor på CES i Las Vegas där tekniken går ut på att man parkerar över en laddplatta vilket överförs med induktionsteknik.

elbilsladdare

Elbilsladdare som finns på en miljöbilsparkering – Fastcharger från ABB utanför en bilförsäljare i Stockholm.

Det finns olika standarder för laddkontakter för laddning av elbilar

Tyvärr är standardiseringen kring laddstolpar haltande där olika biltillverkare använder olika laddkontakter och elbil laddare.

  • Chademokontakten som ursprungligen är en japansk standard och bla används av Leaf och Peugot Ion mfl
  • Combokontakten som är en tysk standard och används av WV.
  • Typ 2 – standard inom EU
Copy link