BMW i3 är en kombisedan som har några år på nacken och som ger en rolig körupplevelse som är designad för stadskörning.  Bilen lanserades först som en concept bil inom eDrive dvs bilar som är tänkta att vara designade för megastäder. Bilen som sådan lanserades i slutet av 2013 och de första generationerna fick en del kritik att räckvidden inte var så lång men den har fått alltmer positiv feedback och Arstechnica utnämnde bilen till den bästa nya mindre bilen på bilmässan i New York 2017.

Fjäderlätt design

BMW i3 och passagerarcellen är tillverkad främst från kolfiberarmerad plast, så bilen är 204 kg lättare än Nissan Leaf och imponerande snabb. Innovativ användning av material och intelligent lättviktsdesign innebär att bilen får längre räckvidd men också en extremt hög nivå av krocksäkerhet. Bilen är även utrustad med  hjälpramar i aluminium.

Elmotorn i BMW i3

BMW i3 elmotor är designad speciellt för användning i stadstrafik. Med en maceffekt på 125 kW / 170 hk och med ett maximalt vridmoment på 250 Nm. Varvtalet är 7000/rpm och vikten 49 kg.

Bilen har en liten vändradie på 3.85 meter. BMW i3 extremt smidig och har imponerande accelerationsvärden.

Nytt batteripack lanseras 2016

Den ursprungliga i3 hade ett problem; dess 22kWh batteri även med tillval på två-cylinder.
BMW har lyssnat på kritiken och i slutet av 2016 komett uppgraderat batteripack från Samsung på 94 Ah (nästan 34kWh) som ger bilen en längre räckvidd. Nu har BMW utökat batteripaketet med 50 procent, så att du får 33kWh. Den utökade räckvidds versionen har också en 25 procent större bensintank, så (lite) längre väg resor bör vara mindre krångel.

BMW i3 Rex

Bilen finns också i en bättre version som kallas BMW i3 Rex och den har ett högre baspris på 375 900 kronor och en räckvidd som är längre på 300 km på en laddning.

Fakta BMW i3

  • Kombisedan
  • Bilen har en elektrisk motor på 170 hästkrafter och 250 Newton meter.
  • I3 når 100 km /timme på 7.2 sekunder från 0 till 60 km /h accelererar BMW i3 nästan ljudlöst på mindre än fyra sekunder, 100 km/h nås på under åtta sekunder.
  • Räckvidd finns det olika uppgifter kring från 160-190 km (64 km under kalla testförhållanden)
  • Batteri: 22kWh litium-jon batteri som väger 230 kilo.
  • Hjulen är väldigt smala och höga för att minska rullmotståndet och få plats med elmotorn.
  • Bilarna började produceras 2013 och 2014.
  • Motoreffekt 124
  • Dörrar: 5
  • Förbrukning: 12.9 KWh/100km
  • CO2 utsläpp: 0
  • Standardutrustning med däcktrycksmonitor, däckrepartionsask, stolsvärme fram, varningstrianglar, weather package, starkare strömförsörjning, passagerar aibag, teleservices, remote services, battery certificate.
  • Extrautrustning: comfortpaket Advanced, interiördesign loft, ConnectedDrive Services, lättmetallfälg, snabbladning, bluetoth förberedelse professional

Coupén är deras megacity bil och den har en topphastighet på 150 km/h
Acceleration 0-60km/h på 3.9 sekunder med motorn kan du köra 160 km på bara den elektriska laddningen.

bmw_i3 bmw_i3_bak bmw_i3_laddning

Bilder från BMW i Stockholm som visade en BMW i3

Priset på en ny BMW i3

I Sverige har man visat BMW I3 och BMW I8 på centralen under mars 2013. BMW i3 kostar 339 990 kronor och med supermiljöpremie kostar den 299 990 kronor. Extrautrustningen går på 73 700 kronor. Tidigare var det 5 månaders väntetid på bilen.

Det gick att köpa en BMW i3 från BMW Selection (utvalda begagnade bilar från BMW) för 319 000 i november 2015.

 

Bilder från Stockholms central där BMW ställde ut sina senaste concept bilar i mars 2013.